Demontage van de donorauto

Omdat de bouwbeschrijving (nog) niet was voorzien van illustraties was het regelmatig nodig om naar Zutphen te rijden om te kijken hoe een en ander ge(de)monteerd moest worden. Op een van deze trips heb ik onze kleinzoon Tom meegenomen,

want die was zeer geÔnteresseerd wat zín opa allemaal knutselde in zín garage.

Ook mijn moeder wilde wel eens zien wat haar zoon in zín garage uitspookte.

Deel 1 de demontage van de donorauto. In de bouwbeschrijving was het scheiden van carrosserie en rollend gedeelte uitvoerig beschreven. Dat dit soms niet gemakkelijk ging en er geweld gebruikt moest worden stond er niet bij

Ook stond er duidelijk welke delen bewaard moesten worden voor hergebruik in de Burton. Dat deze lijst niet compleet was zou pas veel later blijken, maar daarover later meer.

Daarna begon de demontage van het rollend gedeelte. Omdat ik besloten had de Burton op een nieuw chassis op te bouwen, moest alles gedemonteerd worden. En dat is maar goed ook want het oude chassis was op een bepaalde plek helemaal doorgeroest.

Als eerste wordt de motor en versnellingsbak verwijderd, deze moesten ook van elkaar gescheiden worden omdat de koppelingsplaten vernieuwd moesten worden.

 

Daarna de schokbrekers en de veerpotten. De voortrein moet van het chassis verwijderd worden alsmede de achtertrein. Tot slot nog wat los materiaal zoals benzine- en remleidingen, handremhefboom enz.

Hierna begon een periode van schoonmaken, reviseren en opnieuw lakken van diverse delen. Aan de hand van een lijst met eisen van de APK worden de onderdelen gecontroleerd of ze opnieuw dienst kunnen doen of moeten worden vervangen.
 

 

Opbouwen van het rollend gedeelte

 

Het opbouwen van het rollend gedeelte gaat grotendeels in omgekeerde volgorde als het demonteren. t.w. leidingen aanbrengen, achtertrein, voortrein, veerpotten en schokbrekers en tot slot de motor en versnellingsbak.

 

Nu is het wachten op de carrosserie. In die tijd waren er nogal wat problemen met de producent van de kunststofdelen.

Tijdens een van de bezoeken aan Zutphen stond er een BR green body klaar, maar helaas niet nr. 41

 

En eindelijk is ie er danÖ.. (december 2000) de lang verwachte body. Wat is ie mooi hŤÖ..

Nu de opbouw van de body. Omdat de body al in kleur afgewerkt is met een gelcoating is hij ingepakt in plastic om beschadigen te voorkomen.

 

Het eerste gat boren 3 x kijken en dan pas boren. Daarna gaat het allemaal wat sneller. Na het boren en zagen van de verschillende gaten is de body klaar om op het rollend chassis gemonteerd te worden.

 

 

Nadat de body geplaatst is kan de opbouw vervolgd worden met het aanbrengen van het voorpaneel, Hierna kunnen de achterspatborden worden gemonteerd en vervolgens de kofferklep en de motorkap. De voorspatborden komen later

 

 

 

 

Hierna is het stuur aan de beurt en de pedalen

(had dat niet wat makkelijker gekund ?)

 

 

Nu is het tijd voor de bedrading en het dashboard, hoe krijg je zulke grote gaten mooi rond zodat alles past.

 

En als dan alles is gemonteerd en getest dan is het tijd voor de

roll-out

 

 

 

 

En

   

 

een kleine proefrit